Video

REKLAMA

Partnerské weby

LOGO_vysocina_chutna

Systém energetického štítkování spotřebičů je přehlednější

spotrebiceOd prosince letošního roku se už spotřebitelé v obchodech setkávají s novými štítky u domácích spotřebičů. Nová grafická podoba štítků má zákazníkům usnadnit přehled v energetické náročnosti výrobků.

Nová evropská legislativa vyžaduje jednotnou podobu samolepek, kterými jsou spotřebiče v obchodech označeny. Až do konce roku 2011 se zákazníci budou setkávat s oběma variantami štítků, potom už bude povinné používání nových samolepek.

Nové štítky se od původních liší výrazně. Změnila se jejich grafická podoba i obsah – všechny informace budou vyjádřeny v piktogramech, což by mělo zlepšit orientaci zákazníků v kategoriích spotřeby energie. Hlavním cílem zavedení nových štítků je rozšíření kategorie A, tedy výrobků s nízkou spotřebou. "Protože technologický vývoj jde neustále kupředu a nedošlo k posunu energetických tříd, kategorie A přestala stačit a začalo se používat značení A+, A++ a A+++," vysvětluje příčinu změn Juraj Krivošík ze společnosti SEVEn.

REKLAMA

Výrobci takové dělení používají již delší dobu, až nyní ale budou tyto kategorie oficiální součástí energetických štítků. "Například u chladících zařízení se již nyní na trhu nesmí objevit kategorie B a horší, prodávat se tedy mohou pouze kategorie A, rovněž v té jsou velké rozdíly. Další rozdělení kategorie tak bylo nevyhnutelné," konstatuje Martin Sailer, generální ředitel CECED CZ sdružující výrobce domácích spotřebičů.

Energetický štítek se používá pro domácí elektrospotřebiče, jako jsou ledničky, pračky, nebo myčky, a vyjadřuje energetickou náročnost jejich provozu. Písmena A až G určují poměr spotřeby daného spotřebiče ve srovnání s pevně danými parametry, výsledkem je koeficient energetické účinnosti, jež se pro zjednodušení dělí do tříd podle písmen. Energetickými štítky se dnes označují chladící spotřebiče, myčky nádobí a pračky. Nově se rozrostla sekce chladících zařízení o domácí vinotéky a přenosné chladničky

zdroj: MEDIAFAX

REKLAMA